måndag 14 oktober 2013

Studsboll och gummiband...

Nu lär vi oss att stava bra. Vi tränar dubbelteckning, alltså hur man ska veta om det ska vara en eller två konsonanter efter en vokal. Hur ska man veta om det är ett eller två L i ordet TILL?

Jo, alla barn har fått varsin studsboll och varsitt gummiband, fast bara på låtsas. Sedan lyssnar vi på vokalen. Om vokalen låter kort så använder vi studsbollen och om vokalen låter lång så använder vi gummibandet. Vi lyssnar och provar oss fram.

Det är jobbigt att dra i ett gummiband så då "orkar" vi bara skriva en konsonant efter vokalen, som i bus. 
Om vi använder studsbollen i ett ord så studsar den ju flera gånger och då kan vi skriva flera konsonanter efter vokalen, som i buss. 

När vi skriver ordet "TILL" så hör vi alltså att i låter kort och studsig och då skriver vi två L. Fiffigt, eller hur?



2 kommentarer:

  1. Låter som en fiffig metod! Själv tyckte jag att detta var jättesvårt när jag gick i skolan, att höra om en vokal lät kort eller lång. Ni är jätteduktiga! Lycka till!

    SvaraRadera
  2. Jag fick öva mycket på det när jag lärde mig skriva. Nu för tiden går det ganska bra :-). Lycka till!

    SvaraRadera